سئو چیست؟
سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنای “بهینهسازی برای موتورهای جستجو” میباشد.
بهینهسازی شامل چه اقداماتی میشود ؟
بهینهسازی شامل تمام اقداماتی است که در وبسایت انجام میدهیم تا رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنیم.
انواع روشهای سئو :
- کلاه سفید (White Hat SEO) :
(روشهای اخلاقی و استاندارد)
سئو کلاه سفید، به مجموعهای از تکنیکهای بهینهسازی وبسایت گفته میشود که کاملاً مطابق با دستورالعملها و استانداردهای موتورهای جستجو، بهویژه گوگل، هستند. این روشها بر پایه اصول اخلاقی و استراتژیهای مطمئن و پایدار بنا شده؛ و هدف آنها جلب رضایت کاربران و جستجوگرها بهطور طبیعی و بدون استفاده از شیوههای فریبنده یا مخرب است.
بهطور مثال، سئو کلاه سفید شامل تولید محتوا باکیفیت و مرتبط، بهینهسازی تجربه کاربری، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، و ساخت بک لینک (Backlinks) از منابع معتبر میشود. این روشها بهتدریج و در بلندمدت منجر به افزایش رتبه وبسایت در نتایج جستجو میگردند و معمولا در دراز مدت بازدهی بیشتری دارند .
- کلاه خاکستری (Gray Hat SEO):
(شامل روشهای میانه که کاملاً اخلاقی یا غیراخلاقی نیستند) :
سئو کلاه خاکستری، یکی روش بهینهسازی وبسایت است که در بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار دارد. این تکنیکها، اگرچه کاملاً مطابق با دستورالعملهای موتورهای جستجو نیستند،اما قوانین را بهطور کامل دور نمیزنند و به ندرت (در صورت انجام درست) توسط گوگل شناسایی و جریمه میشوند.
سئو کلاه خاکستری، ممکن است کمی مرزهای دستورالعملهای گوگل را دستکاری کنند، اما بهطور آشکار قوانین را نقض نمیکنند. بهعنوان مثال: استفاده از محتوای بازنویسیشده از سایتهای دیگر بهجای تولید محتوای اصیل؛ یا خرید دامنههایی با امتیاز سئو بالا و انتقال آن به دامنه خود؛ برای افزایش رتبه سایت .
- کلاه سیاه (Black Hat SEO) :
(شامل روشهای غیراخلاقی و مغایر با دستورالعملهای موتورهای جستجو)
سئو کلاه سیاه شامل تکنیکهایی است که ممکن است بهطور موقت رتبه وبسایت را افزایش دهند، اما در بیشتر موارد ناپایدار ند و میتوانند منجر به جریمه شدن وبسایت(اصطلاحا پنالتی شدن وبسایت) توسط موتورهای جستجو شوند.
مهمترین مراحل سئو سایت چیست ؟
1 . سئو تکنیکال : (Technical SEO)
سئو تکنیکال به فرآیند آمادهسازی وبسایت برای حضور در نتایج جستجوی گوگل اشاره دارد و شامل اما نه محدود، به موارد زیر میشود:
- آمادهسازی ظاهر وبسایت
- ایجاد نقشه سایت (Sitemap)
- بهینهسازی فنی مانند بهبود سرعت بارگذاری
- نداشتن لینک شکسته
- وجود فایل robot.txt
- وجود گواهی SSL در وبسایت
- رفع مشکلات فرآیند ثبتنام کاربران
- و …
2. سئو داخلی: ( On page seo)
سئو داخلی به تمامی فعالیتهایی اشاره دارد که در داخل وبسایت انجام میشود تا به بهبود رتبهبندی در نتایج جستجو کمک کند. برخی از عناوبن سئو داخلی شامل موارد زیر میشوند :
- بهینهسازی محتوا
- استفاده از کلمات کلیدی مناسب
- افزایش زمان تعامل کاربر
- استفاده از کلمات کلیدی مناسب
- لینک سازی داخلی صحیح
- متا دیسکریپشن های خوب
- استفاده از اسکیما ها
- خالی نذاشتن alt تصاویر
- و …
3. سئو خارجی: (off page seo)
سئو خارجی به فعالیتهایی اشاره دارد که خارج از وبسایت انجام میشود و هدف آن افزایش اعتبار و ارتباطات وبسایت است. سئو خارجی شامل :
- ساخت بک لینک (Backlinks)
- بازاریابی محتوا
- انتشار رپورتاژ آگهی
- حضور در شبکههای اجتماعی
- لینکهای طبیعی (Natural link)
- کامنت مارکتینگ
- و …
برای یاد گیری بهتر این بخش پیشنهاد میشود مقاله “سئو خارجی” را هم مطالعه بفرمایید .
خلاصه موارد بالا :
- سئو تکنیکال : آماده کردن وبسایت برای حضور کاربر.
- سئو داخلی : تمام فعالت هایی که درون وبسایت شما انجام میشود .
- سئو خارجی : تمام فعالیت هایی که خارج از وبسایت شما انجام میشود .
نتیجهگیری:
سئوی وبسایت یک فرآیند مداوم و پویا است که نیازمند توجه به جزئیات و بهروزرسانی مداوم است تا با تغییرات الگوریتمهای جستجو و رفتار کاربران همگام باشد. اجرای صحیح تمام اموارد بالا میتواند به افزایش دیدهشدن وبسایت و جذب ترافیک بیشتر منجر شود.
سلام وقتتون بخیر
در مورد هزینه های سئو وبسایت هم توضیح میدین لطفا؟
درود 🌹
چون هزینه این مورد بسته به نوع وبسایت ،حوزه کاری، تعداد کلمات کلیدی و بسیاری فاکنور های دیگر متفاوت می باشد؛ لطفا از طریق پنل کاربری تیکت ارسال کنین تا بعد از برسی تخصصی، هزینه به شما اعلام گردد
با تشکر؛ پشتیبانی صفا دیزاین